loading...
فترت
منتظر بازدید : 441 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)

 

ماه رمضان سراسر زیبایی و مدرسه تعلیم و تربیت است هم تزکیه نفس و تهذیب آن و هم کارگاه ساختن جسم و تن.

 

چند سالی است که این ماه مبارک و این مهمانی زیبا با فصل گرما و روزهای داغ تابستان مقارن می‌شود و شاید برای عده‌ای این سوال را ایجاد می‌کند که چه سخت است روزه گرفتن در هوای گرم و چگونه می‌توان در این هوای گرم بدون اینکه چیزی بخوریم و بیاشامیم از کله سحر تا غروب آفتاب دهانمان را بسته نگه داریم و البته فلسفه روزه نیز همین است. می‌خواهد به ما بگوید تمرین کنید نخوردن، نیاشامیدن، بسته نگه داشتن زبان و دهان از هر نوع حرف و صحبتی، مواظبت از چشم، گوش، زبان و دهان.

به هر سو روزه‌داری در ماه رمضان یک فریضه است که در ادیان مختلف نیز وجود داشته است و در اسلام نیز به صورتی که اکنون رایج شده بر آن سفارش و تاکید شده است و البته در اخبار و روایات در خصوص روزه‌داری در هوای گرم و اجر و پاداش آن سخن گفته شده و از آن تعبیر به جهاد شده که خداوند نیز هوای مجاهد در راه خود را دارد و قوت،‌ انرژی، صبر و عنایت خود را شامل حال او می‌کند.

 

در این رابطه حجت‌الاسلام والمسلمین مطلبی کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه علمیه در گفت‌وگویی با بیان این‌که «بر اساس روایات معصومین (ع) برترین جهاد روزه گرفتن در هوای گرم است» افزود: امام صادق (ع) و رسول مکرم اسلام در احادیث و روایاتی مختلف راجع به روزه‌داری در هوای گرم تصریح کرده‌اند که برترین جهاد‌هاست.

 

وی ادامه داد: همچنین امام صادق (ع) فرمودند در هر روزی که بسیار گرم باشد برای خدا تشنه شوید خداوند هزار فرشته را می‌فرستد که بر چهره آن فرد دست نوازش می‌کشند و بشارت می‌دهند و وقت افطار خداوند به این بنده می‌فرماید چه خوش است بوی تو و روز تو.

 

این کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه علمیه با تاکید بر این‌که «یکی از اسباب آمرزش انسان روزه‌داری به ویژه روزه گرفتن در هوای گرم است» گفت: پیامبر خدا (ص) فرمودند خوشا به حال کسی که برای خدا گرسنگی و تشنگی می‌کشد.

 

مطلبی همچنین خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها داشته باشیم بر اساس آیه قرآن کریم و روایات باید روزه بگیریم و در واقع روزه برای سلامتی و پالایش دستگاه‌های مختلف بدن بسیار ارزشمند است.

 

وی با بیان این‌که «امروزه دانشمندان به دنبال ایجاد روزه‌های طبی هستند تا بیماران خود را مداوا کنند» تصریح کرد: اسلام هر سال یک ماه قمری را برای روزه‌داری تعیین کرده است تا انسان در تمام فصول سال این فریضه الهی را تجربه کند.

 

این کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر روزه‌داری یک جهاد است و زحمت دارد اشکالی ندارد زیرا برای رسیدن به درجه مجاهد باید تحمل زره، گرما، مشقات و زحمات را به جان خرید و ناراحتی‌ها و مشکلات را تحمل کرد که همه فضل و پاداش است و شخص روزه‌دار اجر و پاداش جهاد را می‌برد.

 

مطلبی در پایان یادآور شد: نظر لطف و رحمت الهی به روزه‌دار شامل می‌شود و هر کس نیت کند که ان‌شاءالله تا آخر ماه رمضان روزه می‌گیرد خداوند از قدرت، رحمت و عنایت خود شامل حال او خواهد کرد.

 

وی در پایان گفت: ماه رمضان فرصتی است برای خودسازی که بگوییم بار خدایا!، وسوسه‌های نفس نگذاشت جانم در نهر رجب تطهیر شود. از در آویختگان درخت طوبای شعبان هم که نبودم. ترحم فرما و در دریای رحمت رمضانت مسقرم نما.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
مهدی جان!ما به ظاهر منتظرانت ساده گرفته ایم آمدنت را...و همچنین ساده گرفته ایم انتظار را...ماراببخش. این پایگاه سعی براین دارد تا نمایش قطره ای از شوق منتظران را ب نمایش بگذارد...امیداست ک مورد رضایت خداوند و حضرت مهدی(عج)قرار گیرد... پیامک پایگاه: 30002223000127
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    پایگاه ما به چیزی بیشتر نیاز دارد؟
    مطالب وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟
    نمازتون قضا نشه

    صلوات سرا
    برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (ع) و سربلندی امت اسلام و پیامبر اکرم (ص) صلواتی بفرستید و بر روی آیکون زیر کلیک کنید :
    <!--tools.7Learn.com : SalavatShomar Start-->
    <div id="slt-box8" style="text-align:center"></div>
    <script type="text/javascript" src="http://tools.7learn.com/code/slt/slt8.js"></script>
    <!--tools.7Learn.com : SalavatShomar End-->
    آمار سایت
  • کل مطالب : 351
  • کل نظرات : 98
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 78
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 99
  • باردید دیروز : 86
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 668
  • بازدید ماه : 2,105
  • بازدید سال : 10,812
  • بازدید کلی : 590,074
  • کدهای اختصاصی
    seyedrezabazyar
    ما را دنبال کنید

    Instagram

    Image result for ‫آیکون تلگرام‬‎

    بخش جنگ نرم

    جنگ امروز ما،
    جنگ نرم است.

    _گوشه ای از سخنان مقام معظم رهبری_


    چادر مشکی تو
    برایت امنیت می آورد
    خیالت راحت،
    گرگ ها همیشه به دنبال شنل قرمزی هستند...



    سامانه پیامکی فترت
    http://fatrat.persiangig.com/image/smart_phone_icon2.jpg
    آیه هفته

    قُلْ سِيرُ‌وا فِي الْأَرْ‌ضِ فَانظُرُ‌وا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلُ ۚ كَانَ أَكْثَرُ‌هُم مُّشْرِ‌كِينَ ﴿٤٢


    ترجمه:
    بگو: «در زمين بگرديد و بنگريد فرجام كسانى كه پيشتر بوده [و] بيشترشان مشرك بودند چگونه بوده است.» (۴۲)



    _سوره روم،آیه 42_